Isnin, 20 Mei 2013

Pindang Meranjat



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pindang Meranjat...?. Pindang yg sedap style Indonesia. Meranjat ni....nama tempat di daerah Sumatera yg memang terkenal dgn masakan pindang....ikan atau pun daging. Kalau resepi asal, kuahnya mesti kecoklatan sebab diletak kicap, gula merah dan kunyit yg dibakar.  Tetapi saya ubah ikut selera saya dan memang sedap, macam asam rebus pun ada, tom yam pun ada. Lauk2 begini memang peberet !!!!!!!!. Sesiapa nak cuba, jom.....resepi asal pun saya share di sini......





PINDANG MERANJAT
Sumber : Sajian Sedap
Di Olah : UDA


Bahannya:
200gm daging ~ dihiris tipis, direbus empuk dan buangkan lemak2 yg timbul.
1 batang serai ~ dititik
1 in lengkuas ~ dititik
sedikit daun salam ~ saya ganti daun limau
1 bj lada hijau (dibelah) ~ saya ganti 6 bj cili padi di ketuk
1 bj lada merah (dibelah) ~ saya mesin
1 bj tomato ~ belah 6
sedikit kicap manis ~ tak letak
asam jawa ~ saya guna air limau
sedikit lada sulah
sedikit gula merah ~ tak letak
garam secukup rasa
saya tambah ~ saleri , brokoli dan bendi

Bahan dimesin:
3 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1 tangkai lada merah
sedikit halia
kunyit bakar ~ tak letak 

Caranya:
1. Dalam rebusan daging tadi, masukkan bahan yg dimesin, serai, lengkuas, daun limau, cili padi, lada sulah dan air limau. Tambah air lagi jika perlu. Masak hingga mendidih.
2. Rasakan garam, masukkan tomato, saleri, brokoli dan bendi. Biar mendidih lagi dan tutup api.
2. Sedap dimakan panas2 bersama nasi ataupun makan begitu saja




Tiada ulasan:

Catat Ulasan